Ročník 1, číslo 1, 2024
swarm.craa.cz, ISSN 3029-7508
Safety, Work And Rescue Magazine
strany 22-27, https://doi.org/10.71319/swarm2401.22-27
Pevnostní zkoušky uzlu Polonéz
1 CRAA – Ústav bezpečnosti práce ve výškách, z. ú.; obelicalezectvi.cz
2 Česká speleologická společnost – ZO 6-07 Tišnovský kras
Typ článku
původní práce
Klíčová slova
Kotvení, pevnost uzlu, pevnostní zkouška, Polonéz.
Abstrakt
Přestože uzel Polonéz je pro své výhody často používán ke kotvení při pracích ve výškách a nad volnou hloubkou, záchranářství a speleoalpinismu, chybí informace o jeho pevnosti. Článek pojednává o měření pevnosti Polonéze a to jak při zatížení předního, tak zadního pramenu lana vycházejícího z uzlu ven. Ukazuje, že rozdíl jednotlivých pramenů je nepatrný. A přestože Polonéz vykazuje nižší pevnost než osmičkové oko, nabízí jiné výhody.
Úvod
O tom, že uvázáním uzlu na lano, se pevnost lana sníží [1, s. 71] nikdo v dnešní době nepochybuje. Ostatně, mnohé provedené testy tuto skutečnost opakovaně potvrdily [2, s. 415]. Na rozdíl od nejběžnějších uzlů jako osmičkové oko [3, čl. 4.1.1], devítkové oko [3, čl. 4.1.2] či horolezecký motýlek [3, čl. 6.1.2], které jsou testům podrobovány relativně často a jejich pevnosti jsou obecně známy (a často uváděny v přehledných tabulkách) [2, s. 415], je poněkud opomíjen (a tedy není obecné povědomí o jeho pevnosti) uzel v Česku známý jako Polonéz [4, k. 4.1; 4, s. 63]. Toto označení získal při překladu Techniques de la spéléologie alpine, kde byl uveden pod názvem „Nœud polonais“ [6, s. 75].
Ve skutečnosti se jedná o „Polský uzel“ (Polish knot) [1, s. 73] občas označovaný jako „double lark’s foot“. Ve známé The Ashley book of knots se objevuje pod názvy „pile hitch“ [7, s. 217 a 307], nebo „single hook hitch“ [7, s. 314], příp. je tam zobrazen i bez názvu [7, s. 52].
Vzhledem k vlastnostem tohoto uzlu se jedná o smyčku (nikoliv o uzel), avšak dále v tomto textu bude dále označován jako „uzel“, příp. „uzel Polonéz“ nebo jen „Polonéz“. Jeho výhodou je zejména rychlé a snadné vázání a minimální spotřeba lana a při použití s dostatečně širokou karabinou, i snadné a rychlé rozvazování. Na druhou stranu není schopen tlumit rázové síly (např. v případě destrukce kotevního bodu, což ale průtah 10m úseku lana dokáže kompenzovat) [5, s. 64].
Využívá se při speleologii, výškových pracích a při záchraně s použitím lanových technik, nejčastěji k budování mezikotvení (přepínek), případně ke kotvení.
Ačkoliv odborná literatura znázorňuje princip jeho použití a způsob vázání, co se praktického použití týče (tzn. který pramen lana vycházejícího z uzlu je zatěžován) je literatura poněkud skoupá. Neřeší to Marbach [1, s. 73], nezabývá se tím Koutecký [5, s. 64] a v některých případech ani Ashley [7, s. 52 a 306]. Ten v případě zavěšení lana na háku znázorňuje zatěžování zadního pramenu lana [7, s. 314] a ve druhém případě (při uvázání lana na kůl) zatěžování obou dvou pramenů excentricky. Matýsek pak v publikaci Speleoalpinismus při použití na přepínce zobrazuje zatěžování zadního pramenu lana [4, k. 4.1].
Tím, že (s výjimkou Matýska) chybí informace o tom, který pramen lana se má zatěžovat, nejsou dostupné ani informace o chování jednotlivých pramenů při zatížení.
1 Použité prostředky
1.1 Lano
Na testy bylo použité nové, nízko průtažné lano Truck bílé barvy, z produkce francouzského výrobce Courant, vyrobeném v červnu 2021. Lano bylo certifikované podle normy EN 1891, typ A. V návodu uvádí výrobce následující údaje:
- průměr: 10,5 mm,
- materiál: polyamid,
- statická pevnost: 30 kN,
- pevnost v uzlu8: 19 kN,
- pevnost šití: 23 kN
- pevnost opletu9: 47 %,
- posun opletu: 0,00 %,
- průtah 50/150 kg10: 3 %,
- hmotnost na 1 m: 73 g,
- smrštitelnost: 3,5 %,
- uzlovatelnost: 1.
Samotné zkoušce předcházelo ověření průměru lana11 (tak, jak jej stanovuje ČSN EN 1891), z něhož vyplynulo, že jeho skutečný průměr je 10,69 mm.
1.2 Trhačka
Testy byly prováděny na stojanovém (vertikálním) hydraulickém trhacím stroji (dále jen trhačka) EU 20 společnosti VEB Werkstoffprüfmaschinen z roku 1987, repasované v roce 2001, schopné vyvinout maximální sílu 200 kN. Naměřené hodnoty zobrazuje na analogovém siloměru, který je součástí ovládacího panelu trhačky a zároveň je zaznamenává prostřednictvím souřadnicového zapisovače. Přesnost měření této pravidelně kalibrované trhačky, je 0,5 %. Rychlost zatěžování byla ovládána ručně, tak aby rychlost posuvu tažného ústrojí odpovídala požadavkům článku 4.1.2.2 z ČSN EN 364 [9].
1.3 Zkušební vzorky
Vždy po navázání uzlu do karabiny byl uzel řádně upraven a každý z pramenů uzlu byl staticky zatížen silou 1,5 kN. Z pohledu umístění zatěžovaného pramenu lana vůči západce karabiny se pro potřeby tohoto článku jednotlivé varianty dělí na zadní variantu a na přední variantu.
1.3.1 Zadní varianta
U zadní varianty lano vedoucí shora vchází do uzlu vepředu (blíže k západce) a zatěžovaný konec lana je vzadu (znázorněný šedou barvou).
1.3.2 Přední varianta
V tomto případě lano shora vchází do uzlu v zadní části karabiny a zatěžovaný konec lana vycházející z uzlu je vepředu (znázorněný šedou barvou).
2 Metody
V horní části trhačky byla připevněna spojka (karabina) Magnum Steel 2T12 z produkce společnosti Rock Empire, s podélnou pevností 46 kN. Do této spojky byl uvázán Polonéz tak, aby provedení odpovídalo kotvení/mezikotvení.
Každé zkoušce předcházelo uvázání uzlu do karabiny, úprava uzlu a zatížení obou pramenů vycházejících z uzlu. Teprve poté proběhla samotná zkouška. Při zkoušce byl vždy zatěžován pouze určený testovaný konec lana vycházející z karabiny.
Každý z testů byl proveden třikrát (celkově proběhlo šest zkoušek).
Při vyhodnocování výsledků byl vypočten aritmetický průměr ze všech tří výsledků měření (). Následně byla vypočítána výběrová směrodatná odchylka (), a po ní střední kvadratická chyba aritmetického průměru (). K získání dále uvedených výsledků měření () byl Studentův součinitel 1,3213 (pro tři provedená měření při zvolení 68,3% pravděpodobnosti).
3 Výsledky
Zkoušky ukázaly, že zadní varianta Polonéze vykazuje nepatrně vyšší pevnost než přední varianta. Výsledky zkoušek jsou uvedeny v následujících tabulkách. Tabulky 1 a 3 zobrazují síly, při jejichž dosažení došlo u každé zkoušky k přetržení uzlu. V tabulkách 2 a 4 jsou uvedeny výsledné pevnosti jednotlivých variant Polonéze.
Tab. 1: Výsledky zkoušek přední varianty
Test | Síla |
---|---|
č. 1 | 18,00 kN |
č. 2 | 17,15 kN |
č. 3 | 16,60 kN |
Tab. 2: Pevnost přední varianty
Průměrná síla | Výběrová směrodatná odchylka | Střední kvadratická chyba |
---|---|---|
17,25 kN | 0,54 kN | 0,41 kN |
Tab. 3: Výsledky zkoušek zadní varianty
Test | Síla |
---|---|
č. 1 | 17,95 kN |
č. 2 | 18,18 kN |
č. 3 | 17,45 kN |
Tab. 4: Pevnost zadní varianty
Průměrná síla | Výběrová směrodatná odchylka | Střední kvadratická chyba |
---|---|---|
17,86 kN | 0,29 kN | 0,22 kN |
Z tabulek je patrné, že vyšší pevnost, kterou vykazuje zadní varianta je málo významná (jedná se o rozdíl 0,61 kN).
4 Diskuse
To, že uzel uvázaný na laně snižuje jeho pevnost je všeobecně známý a opakovaně ověřený fakt. Stejně tak není tajemstvím, že způsob uvázání a použití se na pevnosti projeví. Příkladem mohou být tzv. horní a spodní varianty osmičkového oka, devítkového oka a dalších [2, s. 415] uzlů.
Zatímco v případě osmičkového oka doporučený způsob (spodní varianta) nepřímo vychází z technické normy [10, obr. 8], u Polonéze stanovený způsob použití chybí. V některých publikacích je sice znázorněno zatěžování zadního pramenu [4, k. 4.1], ale spíše než coby výsledek výzkumu, vychází toto použití spíše z přehlednosti uzlu na obrázku a celkového vzhledu uzlu uvázaného na kotevním bodu ve stěně.
V případě lana Truck (Courant) o průměru 10,5 mm uvádí výrobce téměř 37% snížení pevnosti lana14 při použití osmičkového oka. Provedené testy ukázaly, že zadní varianta Polonéze sníží pevnost lana nepatrně více než o 40 % a přední varianta sníží pevnost lana o necelá 43 %.
Toto porovnání Polonéze částečně diskvalifikuje. Na druhou stranu díky rychlému a snadnému vázání a následnému rozvazování své místo Polonéz v praxi má. Jeho největší výhodou však (kromě operativní nastavitelnosti) je zejména minimální spotřeba lana. Svou roli pro použití při pracích ve výškách, záchranářství či speleoalpinismu rozhodně má. Je až s podivem, jak moc je v praxi opomíjený.
Provedené testy ukázaly, že to, který pramen lana vychází z Polonéze a je zatěžován, hraje pouze nevýznamnou roli. Při zatěžování přední varianty je celková pevnost 17,3 ± 0,5 kN. V případě zadní varianty je pevnost 17,9 ± 0,3 kN.
Avšak i s těmito zjištěními je v případě uzlu Polonéze prostor pro další výzkum. Zejména pak:
- při použití Polonéze v různých spojkách/karabinách (např. menší průměr, menší velikost, nepravidelný tvar atp.),
- při použití s různými lany (různé stáří a různé průměry lan),
- dynamické zatížení při zachycení pádu,
- při použití s mokrým či znečištěným lanem.
5 Shrnutí a závěr
Zkoušky uzlu Polonéz provedené na laně s výrobcem uvedeným průměrem 10,5 mm (se skutečným 10,69 mm) ukázaly, že Polonéz sníží jeho pevnost přibližně o 42 %. Při porovnání obou variant možného zatížení uzlu je pevnost přední varianty 17,25 ± 0,54 kN a pevnost zadní varianty 17,86 ± 0,29 kN. Tyto hodnoty jsou praktické použití více než dostatečné a společně s dalšími přínosy tohoto uzlu, je Polonéz vhodný k používání.
Autoři si jsou vědomi skutečnosti, že tři provedená měření nemusí být chápána jako dostatečně průkazná. Je nezbytné si uvědomit, že záměrem zkoušky bylo porovnání dvou konců lana vycházejících z téhož uzlu, nikoliv studie o pevnosti uzlu Polonéz, již oba autoři doporučují.
Poděkování
Výzkum byl realizován bez jakékoliv institucionální podpory. Poděkování za poskytnutí zkušebních vzorků (lan, smyček a spojek/karabin náleží následujícím subjektům (abecedně) Courant, Lezectví.cz a Worksafety.cz.
Použitá literatura
- MARBACH, Georges a Bernard TOURTE. Alpine Caving Techniques. Allschwill, Caving Publications International, 2002. ISBN 3-908495-10-5
- ŠIMON, Jan, Vladimír DEKÝŠ a Peter PALČEK. Revision of Commonly Used Loop Knots Efficiencies. Acta Physica Polonica, A 2020, 138, s. 404–420. DOI: http://doi.org/10.12693/APhysPolA.138.404.
- ČSN 83 2610 Uzlování – Terminologie. Praha: Česká agentura pro standardizaci, 2021. Třídicí znak: 832610.
- MATÝSEK, Radomil. Speleoalpinismus I. a II. díl [CD-ROM]. Ostrava: Speleomat, 2002.
- KOUTECKÝ, Bohuslav. Některé méně známé uzly a jejich speleologické využití. Speleo. 2008, r. 18, č. 50, s. 60 – 68. ISSN 1213-4724.
- MARBACH, Georges a Jean-Louis ROCOURT. Techniques de la spéléologie alpine. 3. vyd. Pont-en-Royans: Expé, 2000. ISBN 2-9514640-0-2.
- ASHLEY, Clifford W. a Geoffrey BUDWORTH. The Ashley Book of Knots. New York, NY: Doubleday, a division of Batnam Doubleday Dell Publishing Group, Inc., 1994. ISBN 978-0-385-04025-9.
- ČSN EN 1891 Osobní ochranné prostředky pro prevenci pádů z výšky – Nízko průtažná lana s opláštěným jádrem. Praha: Český normalizační institut, 2000. Třídicí znak: 832641.
- ČSN 364 Osobní ochranné prostředky proti pádům z výšky. Zkušební metody. Praha: Český normalizační institut, 1996. Třídicí znak: 832660.
- ČSN EN 12841 Prostředky ochrany osob proti pádu – Systémy lanového přístupu – Nastavovací zařízení lana. Praha: Česká agentura pro standardizaci, 2024. Třídicí znak: 832635.
- using a figure eight loop ↩︎
- of the total strength of the rope ↩︎
- The rope is loaded with a load of 50 kg for 5 minutes, then the load is increased to 150 kg and the elongation of the rope is measured [8, Art. 5.6]. ↩︎
- a three-meter rope sample was loaded with a 10 kg load 1350 mm from the anchor point and the diameter was measured every 300 mm from two sides at 90° intervals using a caliper [8, Art. 5.3]. ↩︎
- The Magnum Steel 2T connector/carabiner reffers to EN 362:2004 B and EN 12275:2013 B. ↩︎
- t = t(P, n) ↩︎
- This information is provided by the manufacturer in the instructions without further specification of how the knot test was performed and which strand of the rope (inside or outside version) was loaded. ↩︎
- při použití osmičkového oka ↩︎
- z celkové pevnosti lana ↩︎
- Lano se na dobu 5 minut zatíží břemenem o hmotnosti 50 kg, poté se zátěž zvýší na 150 kg a změří se prodloužení lana [8, čl. 5.6]. ↩︎
- třímetrový vzorek lana byl 1350 mm od kotevního bodu zatížen břemenem o hmotnosti 10 kg a každých 300 mm byl ze dvou stran s odstupem 90° změřen průměr pomocí posuvného měřítka [8, čl. 5.3] ↩︎
- Karabina Magnum Steel 2T je certifikovaná podle EN 362:2004 B a EN 12275:2013 B. ↩︎
- t = t(P, n) ↩︎
- Tento údaj uvádí výrobce v návodu bez bližšího upřesnění, jakým způsobem zkoušku lana v uzlu provádí a který konec lana při tom zatěžuje. ↩︎